dijous, 1 de desembre del 2016

Roma en només 2 dies?

Molt bones!!
I ja estem a finals de novembre... temporada baixa pel que fa als viatges... els primers dies de fred, el canvi de color de les fulles dels arbres,les nits que s'escurcen... que voleu que us digui a mi m'encanta la tardor!! (encara que em provoqui al·lèrgia) La trobo una època bonica i romàntica (en un sentit històrico-literari que no amorós, tot i que també).
fulles que canvien de color a la Villa Borghese
Doncs en els primers dies de novembre vaig tenir la visita de la meva mare, la meva germana i el meu cunyat que mai abans havien estat a la ciutat eterna i vam aprofitar per visitar els llocs més emblemàtics. No és feina fàcil preparar una ruta per aquesta ciutat per intentar veure-ho tot en només 2 dies i mig i per això mateix vull aprofitar per compartir amb vosaltres quina va ser la ruta que vam fer per a qui pugui servir. Això sí, el mes de novembre a Roma hi ha moltes probabilitats de que plogui... i per això vam haver de dur cada dia el paraigües a la bossa i obrir-lo a estones... què hi farem. (Toti que en la resta de mes gairebé no ha plogut... Llei de Murphy suposo...)

vista des de la cúpula el 04.10.16
Van arribar el dissabte 5 de novembre a les 14h i marxaven el dimarts 8 a la mateixa hora, en aquests dies doncs vam recórrer uns 25 km per carrers i carrerons d'adoquins i monuments més i menys antics... No està gens malament!! I és que aquesta ciutat com he dit en les anteriors entrades per descobrir-la s'ha de caminar...

Dia 1 tarda: Vaticà: cúpula i basílica (recordo que a les 17 i poc aquí ja és fosc...). M'encanten les vistes des del cupolone i des que estic a Roma vivint no hi havia pujat així que aquesta era l'excusa perfecta!! Hi ha dues maneres de pujar, i és que la primera part es pot fer en ascensor o per les escales (la segona només per escales, 330...), vam triar la primera opció i ens vam estalviar així 220 escales més... que no són poques!!! la diferència de preu són 2€, però que voleu que us digui 330 no està gens malament (de pujada i les mateixes 330 de baixada....) que arriba un punt que les cames et tremolen! Les vistes però (al meu parer) mereixen tan la pena... i en aquesta època i l'hora que hi vam anar que es comença a fer fosc: sense paraules!!

panoràmica des de la cúpula (fotografia de l'estiu del 2013)
i després de baixar i veure la immensa basílica per dins, una passejadeta pel barri de Prati, poc turístic i amb bons restaurants. I després d'una bona pizza cap a descansar que l'endemà ens esperava el dia més intens.

Dia 2
Com he dit va ser el dia més intens, ja que aprofitant que era primer diumenge de mes, i que en aquesta ciutat cada primer diumenge de mes la major part dels museus i monuments tenen l'ingrés gratuït, tocava la visita del Colosseu i els Fòrums imperials. La ruta d'aquell dia va ser:

Piazza Venezia - Campidoglio - Fòrums imperials - Colosseo - Circo Massimo -
Santa Maria in Cosmedin (Bocca della Verità) - Teatro di Marcello - Ghetto

Doncs ben aviat vam agafar l'autobús fins a piazza Venezia i després de veure (per fora) l'inmens Altare della Patria vam dirigir-nos cap al Campidoglio (Capitoli) no sense admirar abans l'insulae romana (un bloc de pisos en bon estat de conservació) del s. I-II d.C.; i pujant per la Cordonata (nom que es dóna a l´escala) vam arribar a dalt de la plaça, obra de Miquel Àngel i que mereix una visita. D'allà a molts pocs metres hi ha un mirador fantàstic dels fòrums imperials que va servir per fer una petita introducció i donar una visió general de què eren i de per què servien els fòrums en l'època romana. De tots els llocs turístics que té aquesta bonica ciutat aquest mirador és un dels meus preferits, tan de dia com de nit, quan s'il·luminen alguns edificis.

vista dels fòrums des de via del campidoglio (perdoneu la qualitat... la foto és des del mòbil)
I després de veure'ls des de dalt tocava entrar-hi: "carrers" de pedra i terra, columnes sueltes aquí i allà, panells informatius,... m'encanten els fòrums però no són un lloc fàcil d'entendre i el millor és visitar-ho amb guia que us ajudarà molt a imaginar com era tot això. També entre els milions de souvenirs de la ciutat hi ha un llibret que es diu: Roma, pasado y presente (en versió castellana) i que ofereix reconstruccions dels monuments més emblemàtics de la ciutat i que és de gran ajuda en llocs com aquests.
L'entrada als fòrums és conjunta: Fòrums, Palatí i Colosseu; i us recomano entrar pels primers (sobretot perquè no trobareu cua i valen molt la pena), així com un cop a dins arribar al Palatí que ofereix unes vistes impressionants, per alguna cosa era el lloc de residència dels emperadors, no creieu? Aquell diumenge mentre visitàvem els fòrums el temps va aguantar però al moment de pujar al Palatí la pluja va fer acte de presència pel que només vam pujar-hi i donar-hi una volta ràpida per veure sobretot les vistes del Circ Màxim. Després, com que estàvem cansats vam optar per anar a dinar al Luzzi, un resturant turístic característic i bé de preu i que ofereix molt bon menjar i un tracte molt familiar (es troba a via san Giovanni in Laterano).

I un cop amb la panxa plena era hora de vistar el Colosseu, un dels emblemes de la ciutat eterna, inaugurat l'any 80 d.C i on hi cabien gairebé 70.000 persones. Recorre'l és tota una experiència.
Un cop fora vam caminar fins al circ màxim i vam vorejar els 800 metres de llargada... que es diu aviat!! Després veure la Bocca della Verità a Santa Maria in Cosmedin, on no vam fer la cua per fer-nos la típica foto, i seguint passejant fins al teatre de Marcel, un dels monuments amb un aprofitament més curiós, ja que la façana on hi havia les grades és ara (i des del s. XVI) la façana d'un edifici. D'allà al Ghetto, per reposar una mica, això si just asseure'ns en una terrassa va començar a llampegar i vam córrer a refugiar-nos al primer lloc que vam trobar i menys mal perquè va caure un bon aiguat, de no més de 10 minuts o un quart però el suficient per fer que alguns carrers baixessin amb 4 dits d'aigua...
Tornada la calma ja era fosc (ara a les 17-17.30 com a molt és fosc...) xino xano cap al Trastevere, un barri peculiar i que he de dir que va encantar a la meva família,té un aire mediterrani i una mica bohemi. Passejar pels seus carrers adoquinats que s'havien buidat per la pluja caiguda, veure les heures a les façanes i creant cortines al mig dels carrers, les típiques trattories d'estovalles de quadres vermells i blancs,... un lloc característic. Vam aprofitar també per entrar a l'església de Santa Maria in Trastevere, una de les esglésies més antigues de Roma, i que té a l'absis un bonic mosaic bizantí i conserva encara part d'aquest encant bizantí-medieval que s'ha perdut en la majoria d'esglésies de la ciutat.
I d'allà cap a casa que encara que no fos molt tard havíem caminat força i l'endemà ens esperaven també uns quants quilòmetres per fer.

Dia 3
El dilluns era el dia de visitar les places i fonts més emblemàtiques... aquelles que en gran part s'han popolaritzat gràcies a algunes pel·lícules com la piazza di Spagna o la Fontana di Trevi. Un dia més relaxat tot i que no sé perquè vam anar bastant ràpid
Piazza del Popolo-Pincio/Villa Borghese- Piazza di Spagna -Fontana di Trevi -
Colonna - Pantheon - Piazza Navona - Campo di Fiori

des del Pincio
Com que el dia és curt vam sortir també aviat i amb autobús ens vam dirigir fins a piazza del Popolo,on vam entrar a Santa Maria del Popolo per admirar 2 obres de Caravaggio, i després vam pujar per la Salita del Pincio (Pujada del Pincio) fins al mirador amb aquest nom dins de la Villa Borghese, els jardins més coneguts i un dels més cèntrics de Roma, tot i que no els únics ni els més bonics ( a veure si tinc temps per escriure un dia una entrada sobre algunes de les vil·les d'aquesta ciutat). Des del Pincio les vistes són molt boniques i es veu gran part de la ciutat.

Fontana di Trevi sota la pluja
Vam donar una petita volta pels jardins i des d'allà vam baixar tranquil·lament fins a l'església de Trinità dei Monti, situada dalt de tot de la famosa escalinata de la Piazza di Spagna; escalinata que ha estat tancada força mesos per ala restauració i neteja i que ara fa un o dos mesos s'ha reobert al públic. I d'allà cap a la Fontana di Trevi hi ha només 10 minuts caminant. És la font més gran de Roma i està situada en una petita plaça de la que n'ocupa la meitat. És bonica però també és un dels punts de la ciutat on hi ha més turistes... cosa que la desmereix molt, nosaltres vam tenir "la sort" que plovisquejava i gràcies a això hi havia una mica menys de gent però tot i així va costar trobar el raconet per tirar la moneda (amb la mà dreta per sobre de l'espatlla esquerra segons mana la tradició) i fer la foto de rigor. Allà mateix hi ha un forn (l'antico forno a via delle muratte, la que va de la font fins a la via del Corso) i ens vam comprar uns trossets de pizza, la pizza al taglio (tallo) tan típica d'aquí i que es pot trobar en molts llocs, que consisteix en comprar trossos de pizza a pes; i això va ser el nostre dinar.
sostre de Santa Maria sopra Minerva
Després en direcció al Corso vam parar a fer un cafè a la Galleria Alberto Sordi o Colonna (i aprofitar refugiar-nos de la pluja que altra cop feia acte de presència...), i uns minuts després ens posàvem rumb altra cop, aquesta vegada en direcció al Pantheon. Abans però vam fer una parada ala que per mi és una de les esglésies més boniques de la ciutat, Santa Maria sopra Minerva, i és que m'encanta
admirar el seu sostre blau amb estrelles daurades, i és de fet una de les poques esglésies gòtiques que es conserven a la ciutat i que no van ser barroquitzades durant el s. XVII. I allà mateix hi ha el Pantheon, un antic temple romà construït (l'actual) entre el 118 i el 125 d.C, casi res! i que segueix en peu i intacte gràcies a a que el 608 es convertí en església. Des de fora sembla més gran del que és per dins i això és perquè les seves parets tenen 6m de gruix per aguantar el pes de la magnífica cúpula forada, i com que plovia vam poder desmentir el mite de que no hi entra aigua... i és que l'òcul té 9m de diàmetre... com no hi ha d'entrar aigua? el que passa que no s'acumula perquè les lloses de pedra que es troben a sota tenen forats que permeten filtrar l'aigua ràpidament.
terra mullat del Pantheon
 I d'allà cap a la piazza Navona, una gran plaça construïda damunt d'un circ romà i que en manté la forma, amb les seves tres fonts, la més coneguda és la que es troba al centre, la font dels quatre rius, obra de Brenini i que representa els rius més importants dels 4 continents més grans (Amèrica amb el Rio de la Plata, Àsia amb el Ganges, Àfrica amb el Nil i Europa amb el Danuvi) que es troba danvant
de la majestuosa església barroca de Santa'Agnese in Agone obra de Borromini. I des d'allà creuant la via del corso Vittorio Emmanuele ens vam plantar a Campo de'Fiori, una plaça pintoresca que acull un mercat a l'aire lliure en el que es poden trobar productes frescos i també souvenirs; vam trobar un venedor de "pelaverdures" que parlava tots els idiomes (o xaporrejava més ben dit) i que ens va fer una demostració amb la que no vam parar de riure, i plorar de riure! Va ser divertit.
Campo de'Fiori
El planning per aquell dia havia acabat ivam decidir tornar al Trastevere per passejar i sopar per allà. Però com que no era massa tard (i ja era fosc) la meva germana, el meu cunyat i jo vam arribar-nos al Colosseu per fer-li una foto de nit il·luminat. I un cop tornats al Trastevere vam buscar un lloc per sopar i vam optar per fer un aperitiu, una cosa que a mi m'encanta, et demanes alguna cosa per veure (un cocktail o una copa de vi) i tens opció a un buffet (o et porten un pica a pica en altres llocs), normalment coses fredes i vegetarianes tot i que hi ha excepcions. I després cap a casa a descansar.

Dia 4
Aquell dia no es van posar despertador, jo havia fet un parell de porpstes curtes, ja que només teníem el matí però al final com que es van llevar tard i havien d'acabar maletes vam optar per tornar al Vaticà i visitar Le Grotte, la cripta on hi ha enterrats alguns papes, no és un lloc és excepcional però si curiós i d'accés gratuït i a més ens queia a prop i no calia córrer. I un cop vist i revisitada la basílica va arribar l'hora del comiat...

Per mi va ser una visita molt especial i sé que vaig anar una mica a saco però el temps apretava i volia que es fessin realment una idea del què és aquesta ciutat i el perquè m'agrada i em fascina tant.De fet com més temps hi passo més còmoda m'hi sento... té molts defectes i problemes però té altres coses ue em fan sentir a casa.
En Resum: GRÀCIES PER LA VISITA FAMÍLIA!!! EL més gros ja està vist així que a la pròxima visita us ensenyaré altres llocs no tant coneguts però igual o més bonics (i de manera mes tranquil·la, promès! jajajaja)

Fins la propera navegants! :-)